douaneloods

Tussen de Spoorstraat en het station ligt het voormalig afgesloten goederenemplacement. Hiervoor ontwierp Van Heukelom twee grote langgerekte loodsen met laad- en losperrons, de nog bestaande monumentale douanegoederenloods en een inmiddels afgebroken loods voor binnenlands vervoer.
In de grote niet-ingedeelde ruimte van de douanegoederenloods werden de goederen ingeklaard. Aan de noordoostzijde is een smaller gedeelte en daar bevindt zich een magazijn met een kantoor. Kenmerkend zijn de lange reeks identieke laad- en losdeuren en het schuine dak met dakkapellen. De zorgvuldige en robuuste detaillering is kenmerkend voor de architectuur van Van Heukelom. De zuidwestelijke kopgevel, gericht naar het stationsgebouw heeft een karakteristiek rond raam. Oorspronkelijk bevond zich hier een luifel.

Wijzigingen (Bouwperiode 3 en 4)
Aan de douanegoederenloods zijn aan de zuidoost zijde en de noordwest zijde volumes toegevoegd. Door de in kleur en materiaal afwijkende recente uitbreiding aan de spoorzijde is het gebouw vanaf de perrons grotendeels uit het zicht. De andere lage uitbreidingsvleugel aan de zuidoosthoek, die is ook een aantasting van de eenheid van de architectuur en haalt hier het zicht op het gebouw weg. De luifel aan de kopgevel is verdwenen. Het oorspronkelijke pannendak is vervangen door een metalen dakbedekking. Het gebouw wordt op dit moment gebruikt als opslag en er zitten garageboxen in die verhuurd worden. Op het terrein gelegen voor de verhuurboxen is er ruimte om je caravan, camper of andere voertuigen te stallen achter een hek die alleen open kan met toestemming.