seinhuis en seinbrug

Het Seinhuis

Het seinhuis is verplaatst tussen 10 en 11 april 2013. Het gebouw is naast de locomotievenloods geplaatst, bij de Bosstraat langs het spoor in Roosendaal. Daarmee komt ProRail de gemeente Roosendaal tegemoet met dat Roosendaal het seinhuis wilde behouden en het beter bereikbaar wilde maken voor het publiek. Seinhuis B maakt deel uit van het station complex, dat sinds 2001 de status heeft van rijksmonument.

Het seinhuis is gebouwd in 1907 en ontworpen door de spoorweg-architect Daniël Knuttel en George van Heukelom die vrijwel het gehele station hebben getekend. Sinds 1994 wordt het gebouw niet meer gebruikt. In 2009 heeft de gemeente Roosendaal contact gezocht met ProRail om te bekijken of het gebouw kon worden verplaatst naar een betere locatie. Zo kwam er contact met BOEI, de nationale maatschappij tot behoud, ontwikkeling en exploitatie van het industrieel erfgoed. Die heeft ermee ingestemd dat het gebouw wordt verplaatst en naast de monumentale locomotievenloods komt te staan.
Omdat het gebouw er al jaren ongebruikt stond, was er amper onderhoud gepleegd. Er werd daarom ook na de verplaatsing direct gestart met het restaureren van het gebouw. De bouwvakkers die het seinhuis in oude staat mochten herstellen, hadden het gebouw als snel ‘lief gebouwke’ genoemd.

 

De Seinbrug

De algehele nieuwbouw van het station te Roosendaal werd in 1901 goedgekeurd. Deze nieuwbouw diende ter vervanging van het station uit 1853 dat meer naar het westen, tegenover de Vughtstraat, lag. Eerste aanbestedingen volgden pas in 1904 waarna men tot 1907 met de realisatie van het stationscomplex bezig was. Het stationscomplex werd ontworpen door rijksbouwmeester Daniël Knuttel op basis van voorlopige plattegronden van George van Heukelom en later ook aangepast naar aanleiding van voorstellen van van Heukelom. Van het complex worden het STATIONSGEBOUW met daarbij horend de PERRONOVERKAPPINGEN en TUNNEL, de LOCOMOTIEVENLOODS en het SEINHUIS met SEINBRUG en de DOUANELOODS beschermd. De oorspronkelijke monumentale ingangspartij van het station is verdwenen.

Omschrijving
De bebouwing ligt verspreid op het NS-emplacement dat, overeenkomstig de spoorlijnen, langgerekt en oost-west georiënteerd is. Het stationsgebouw is naar het centrum van Roosendaal gericht en aan de zuidkant van het emplacement gesitueerd. Direct daarachter strekken zich de perrons met overkapping uit, onderling verbonden door een tunnel. Het seinhuis bevindt zich ten noordoosten van het stationsgebouw, op het emplacement voor goederenvervoer, dicht daarbij ligt de seinbrug. De locomotievenloods staat nog verder naar het oosten aan de noordgrens van het emplacement. Evenwijdig aan het spoor, ten zuidoosten van de stationsgebouwen bevindt zich de douaneloods, op het terrein van Van Gend en Loos.